חגי זמורה (SynGrammar):קורס אנגלית למתחילים המבוסס על שיטה חדשנית

**גילוי נאות: קיבלתי הערכה להתנסות**

מאז ומתמיד הייתי תלמידה חזקה באנגלית, אני מודה. ולכן הקשיים שחוו חלק מחבריי לכיתה ברכישת השפה והשימוש בה היו פחות מובנים לי. אבל, מסתבר, שאנגלית היא אבן הנגף העיקרית של רבים מהתלמידים (והמבוגרים). חוסר השליטה מובילים לפחד לטעות והפחד מוביל לחוסר יכולת לדבר ולתקשר. מכאן, לעיתים רבות, מתקבעת החולשה של אותו אדם בשפה האנגלית, מה שמוביל לכך שרבים וטובים לא "משתלטים" על האנגלית שנים רבות גם אחרי שסיימו את לימודיהם בבית הספר.

ובינינו, מה יותר חשוב בעולמנו ובתקופתנו מאשר לשלוט בשפה החשובה הזו?

לצורך רכישת השליטה על השפה, בפרט כאשר מדובר בילדים בוגרים או מבוגרים צריך מישהו ש"יעשה סדר" בדברים וייתן את הבטחון להבין "מה קורה" פה, מבחינת מתי משתמשים ב Have או has מתי שמים do ומה בכלל ההבדל בין must וshould ועוד ועוד. שפה זרה אנו לומדים דרך ההבנה והתרגול, חשיפה לשפה ושימוש בלתי פוסק בה.

בבית הספר, בכיתות הטרוגניות גדולות, גם טובי המורים אינם מסוגלים "להגיע" לכל תלמיד. ואז נפתחים פערים. הורים רבים משלמים ממיטב כספם עבור הקניית הידע באנגלית לילדיהם, תעיד על כך תעשיית השיעורים הפרטיים באנגלית.

אבל, מסתבר, שאם אנו כהורים תופסים את החולשה של ילדינו באנגלית בזמן ניתן לסגור פערים. וזאת כיצד? סביר להניח שכל לומד מחפש את הנוסחאות והכללים כדי להשען עליהם ומהם לייצר את המשפטים. צריך להנגיש ללומד את הכללים ולעודד אותו לתרגל.

כדי להשתלט על שפה צריך נוסחא ולהבין את המתולוגיה כדי לפשט את הדברים ולסדר אותם בתבניות ככל האפשר להבנה מהירה של השפה. מחקרים מראים כי הלמידה של שפה שנייה זרה נשענת תמיד על שפת האם שלנו. ולכל השפות בעולם יש מכנה משותף כך שנכון הוא להשען על שפת האם שלנו.

שיטת סינגרמר ללימוד אנגלית

בקורס אנגלית למתחילים של חברת SynGrammar שיצר המורה לאנגלית הותיק חגי זמורה מאמינים בכך ומייצרים את ה"סדר". בקורס המצולם ובספרי הלימוד הנלווים לומדים לבנות משפטים באנגלית, תוך הבנה של ההיגיון מאחורי כל משפט, מה שהופך את לימוד כללי הדקדוק והתחביר באנגלית לפשוטים יותר.

לדבריו זמורה, "המחסום השפתי הראשון הוא לא אוצר מילים אלא איך בונים משפט באנגלית לעומת משפט בעברית. המחסום הוא למעשה  שבעברית אין סדר תחבירי, יש המון מבנים של משפטים וכל אחד שונה מהאחר. לעומת זאת, באנגלית יש נוסחה אחת מסודרת. רק אם מצליחים לפצח את המחסום התחבירי, אפשר ללמוד בקלות ובמהירות אנגלית".

שיטת לימוד מהודקת וברורה

צילום: מיכל רותם

הוראת האנגלית בשיטת סינגרמר משלבת בין סרטוני הסברה, ספרים וספרי תרגול. הדבר החדשני, לדבריו, היא ההקבלה וההשוואה התמידית בין עברית לאנגלית בזמן הלימוד.

כל סרטוני הקורס הועלו לאתר הבית ולפלטפורמת יוטיוב, כאשר כל שיעור נמשך בממוצע כ-7 דקות ומנחה אותו בצורה נעימה ומובנת חגי זמורה. כאמור, כל סרטון מלווה פרק בספר עמוד אחר עמוד, מה שיוצר אצל הצופה תחושת השתתפות בשיעור חי. שילוב השיעורים המצולמים עם למידה מהספר מציע ערוץ למידה שמיעתי של תבניות צליליות התורמות להבנת החומר הנלמד ולהפנמתו.

למי מתאימה השיטה – גילאים

  • מבוגרים
  • ילדים בכיתות ג'-ז' הלומדים דקדוק בבית הספר

למי מתאים – מבחינת סוג ההוראה וטיפוסי הלומדים

  • מי שיודע ללמוד לבד
  • למי שיש סבלנות לשמוע ולקרוא הסברים מפורטים
  • בעלי ידע בסיסי ומעלה באנגלית/דקדוק/אוצר מלים

חוזקות התוכנית והשיטה

  • מסודרת, מתודולוגיה ברורה
  • חומרי לימוד ברורים ומזמינים לקריאה
  • מקיפה (ברמת בסיס)
  • מסנכרנת בין ספר לימוד,חוברת תרגול ושיעורים מצולמים ומציגה מערך שלם ומושלם.
  • השיעורים המצולמים קצרים ומתאימים לדרגת הקשב המינימלית שלנו (7 דקות)
  • ההופעה מול המצלמה של זמורה מצויינת וברורה
  • מתאימה לחומר של משרד החינוך
  • סרטוני התוכנית יכולים לעמוד בפני עצמם כחומר לימוד מצויין

הערות לגבי התוכנית/למי לא מתאימה

  • הספר נוטה להציג הסברים מפורטים מאוד. לי ,כלומד המחפש את "השורה התחתונה", הם עלולים להיות ארוכים מדי. צריך לפשט דברים ולהסביר בכמה שפחות מילים.
  • חסרות דוגמאות ותרגולים במהלך 7 דקות ההסבר בסרטונים שאני ראיתי. לדעתי מתן דוגמאות במהלך 7 דקות ההקנייה היו עוזרות עוד יותר להבנת ההסברים אודות הכללים, שנוטים לעיתים להיות דידקטיים. (כלומר מתן הכלל "היבש").
  • חסר בתוכנית אלמנט ה Inductive. כלומר, כל התוכנית מבוססת על הוראה דידקטית בה "מאכילים" את הלומד בכפית עם הכללים ומשם יוצאים לתרגול. ללומדים רבים התפיסה של השפה והלימוד בכלל מתבצעים דווקא טוב יותר דרך תרגול ודוגמאות (inductive) ורק אחר כך על ידי הסבר הכלל ותרגול.
  • על הלומד להבין כיצד הוא לומד טוב יותר. אי אפשר לומר שזו השיטה המנצחת באופן גורף לכולם.
  • לא כוללת לימוד של מערכת הזמנים הנלמדת בכיתות ג'-ז'

כמה עולה

ערכת הקורס עולה 400 ש"ח וכוללת ספר לימוד, ספר תרגילים וספר תשובות המלווים בסדרת שיעורים  הניתנים לצפייה בחינם ביוטיוב ובאתר הבית של החברה

לסיכום, שיטת הלימוד מתאימה לדעתי למתקשים, ומהווה פתרון זול זמין ומהיר ללימוד הדקדוק הבסיסי, שבהחלט ניתן לשקול לפני שרצים לקורסים במכונים ובתי ספר פרטיים באלפי שקלים. התוכנית מתאימה למי שקל לו ללמוד דקדוק באופן "נקי" ללא הקשר בהכרח לשפה המדוברת בחיי היום יום.

אודות חגי זמורה

חגי זמורה זכה בפרס הראשון בתחרות כתיבת עבודות לתואר שני ושלישי – ייצוג האוניברסיטה העברית בכנס הבין-לאומי השנתי לכתביו של דיקנס באוניברסיטת סנטה קרוז בקליפורניה. בעבר השתתף בבניית מערך השתלמויות לבגרות באנגלית מטעם החברה למתנ"סים, עסק בהוראת אנגלית לבגרות ברמות 3-5 יחידות, בהוראת אנגלית  לפסיכומטרי והנחה מורים בנושא הוראת האנגלית לבגרות לנוער מנותק בירושלים ובתל אביב.

למידע נוסף ולרכישת הערכה: https://www.syngrammar.com/, או בטלפון: 03-6166535

 

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן