מדוע צעירים מאזינים לפודקאסטים על רצח ופשיעה?

מסתבר שפודקאסטים ורצח זה שילוב מנצח להצלחה

"אתה חייב לשמוע את הפודקאסט הזה"

"הקשבת לפרק החדש שיצא?"

"אני אשלח לך לינק, אתה חייב להכיר את הפודקאסט הזה!"

יש סיכוי גבוה שמשפט בסגנון הזה הופנה כלפיכם בשנה האחרונה. נדמה שכולם התחילו להאזין לפודקאסטים: החברים, הקולגות, המשפחה ומי לא. אולי אלה אתם בעצמכם שגילו את עולם הפודקאסטים, ומפזרים לכל עבר קישורים לפרקים והמלצות חמות. אז איך הפודקאסטים מצאו את דרכם אלינו? ומה צמח מהם?

למי שלא מעורה בעניין: הפודקאסטים (בשמם העברי: הֶסְכֵּת) הם קטעי שמע מוקלטים שעולים לאינטרנט, וניתן להאזין להם באפליקציות הסטרימינג השונות. הפודקאסטים עוסקים במגוון של נושאים: החל מחדשות, ועד להיסטוריה, מוזיקה, מדעים ובעצם – כל תחום אפשרי. זרקו לאוויר נישה שמעניינת אתכם, ותיחפזו לגלות מספר לא מבוטל של פודקאסטים רלוונטיים.

הקורונה הצמיחה את תרבות הפודקאסטים

הפודקאסטים מסתובבים באינטרנט ובשירותי הסטרימינג כבר מספר שנים, אך הפכו לפופולריים במיוחד בשנתיים האחרונות הודות לקורונה. הסגר כינס את כולם בבתים, השיעמום חגג, ולאחר שאנשים מאסו בנטפליקס (או שכבר סיימו את כל התוכניות…) הם אנשים פנו לצורות בידור אחרות. והנה אנחנו היום – הפודקאסטים עלו לגדולה.

כוכב חדש: פודקאסטים של "טרו קריים"

כנראה שהתוודעתם במידה כזו או אחרת לפופולריות של פודקאסטים, אך האם נחשפתם לז'אנר ה"טרו קריים"? (True Crime – פשע אמיתי).

במהלך הצמיחה של תופעת הפודקאסטים, זכה הז'אנר הספציפי הזה לפופולריות מסקרנת. מדובר בפודקאסטים שעוסקים, וובכן, בפשע אמיתי. פרקים שלמים על רוצחים סדרתיים, כתות, מקרים פליליים שאינם נפתרו עד היום וכו'. כן כן, זו לא בדיחה – מיליוני אנשים ברחבי העולם מרותקים למקרי פשע. כשאני מדברת על מילוני אנשים, אינני מקצינה. הפודקאסט האמריקאי "Serial", למשל, צבר למעלה מ-340 מיליון הורדות!

הייצוג בארץ – "בואי נדבר רצח"

המגמה המדוברת לא פסחה על ארצנו. בסצנה הישראלית, פודקאסט הטרו קריים הבלתי מעורער הוא "בואי נדבר רצח".

הפודקאסט רץ מאז 2016, ומנוהל בהתמדה מעוררת הערצה. את הפודקאסט יוצרות ומנחות שלי שמורק וקרן סיאורדיה, והן רכשו לעצמן קהל נאמן. "בואי נדבר רצח" צבר למעלה ממיליון הורדות (!), זכה במצעדים שונים, והוא בין המצליחים ביותר בארץ מכל בחינה.

למה לעזאזל הצעירים מתעניינים בזה?

בקבוצת הפייסבוק של "בואי נדבר רצח" יש כ-7,500 עוקבים, חלק נכבד מהם צעירים. גם שלי וקרן עצמן הן נשים צעירות, וסיפרו כי הן התעניינו בנושא כבר כשהיו נערות מתבגרות.

השאלה המתבקשת היא מה גורם לכל כך הרבה צעירים להתעניין בנושאים כאלה? מה עומד מאחורי ההצלחה המסחררת של פודקאסטים העוסקים בטרו קריים?

באופן אישי, יש לי מספר השערות.

קודם כל, יש את האלמנט הסיפורי. רוצחים סדרתיים, כתות מפורסמות , פסיכופתיה… אלו נושאים שנחשבים טאבו, אך יש בהם עומק ואולי אפילו זוהר. זה מזעזע, אך אי אפשר להפסיק להקשיב.

מעבר לזה, צעירים מתעניינים בטרו קריים בגלל מאפיין שייחודי להם. הדור הצעיר הנוכחי הוא גם הדור הראשון והיחיד שגדל עם טכנולוגיה. זה הדור היחיד שמוקף בטלפונים, טלוויזיות ודיווחים מרצדים מגיל אפס. לעיתים קרובות, המסכים המרצדים שיגרו תכנים קשים. דור חסין הוא גם דור אדיש יותר, וכמובן שיש לכך השלכות. אחת מהן היא העניין שפיתחו בנושאים של פשיעה. אך נוסף לכך, יוצא מכך גם כל מיני תופעות מעניינות. ההתעניינות והפופולריות של טרו קריים הוא אחד מהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן