טיקטוק הפך לבמה פתוחה עבור שיתופים על פגיעות מיניות

האפליקציה היא הכלי של בני הנוער במהפכת השינוי vתפיסתי בנוגע לאלימות מינית

מה עולה לכם בראש כאשר אתם שומעים על טיקטוק?

אולי הריקודים והשירים שבאפליקציה, וככל הנראה על הילדים והמתבגרים שלכם שמבלים בה שעות. סיכוי טוב שבתור הורים, אתם מודעים לסכנות שבאפליקציה: פרצות אבטחה, בריונות ברשת ולמרבה הצער גם פגיעות מיניות.

כשמזכירים את אפליקציית הטיקטוק ואת הנושא של פגיעות מיניות באותו המשפט, הורים נאחזים בפחד ודאגה לילדים מן הטורפים שברשת. אך האם ידעתם שלנושא הפגיעות המיניות יש הקשר אחר בתוך הטיקטוק?

טיקטוק – מזמן לא רק אפליקציית ריקודים

בזמן האחרון, טיקטוק עובר שינויים רבים. אם הילדים שלכם מבלים בטיקטוק שעות על גבי שעות, גוללים את המסך למשמע שירים מתחלפים, השאלה המוכרת בטח חלפה בראשכם – מה הם עושים שם? שאלת השאלות.

ובכן, טיקטוק החל את דרכו בתור "מיוזיקלי", אפליקציה לשירים וריקודים. לאחר שחברה סינית קנתה את הבעלות, ומיוזיקלי הפך לטיקטוק, האפליקציה החלה לקבל כיוון שונה. עוד ועוד אנשים שונים הצטרפו לטיקטוק, נוצרו קהילות רבות וקהל היעד העיקרי כבר לא התעניין רק בריקודים. התוכן שהילדים שלכם כל כך אוהבים לצפות בו לא מתמקד בדבר אחד בלבד. אנשים מעלים לאפליקציה סרטוני אופנה, "סטורי טיים", אתגרים וטרנדים וכמו כן גם סרטונים שעוסקים בנושאים רציניים.

הטיקטוק מפתיע בגישתו הבוגרת אל נושאים מורכבים

חלק מן הנושאים היותר רציניים שמשתמשים בטיקטוק עוסקים בהם כוללים גזענות, מחלות נפשיות, משבר האקלים ושלל נושאים מגוונים.

חלק מן הנושאים מפתיעים בכמות העניין שבני נוער מגלים בהם, ולא הייתם מצפים לכך. המגמה האחרונה בעניין זה היא סרטונים שעוסקים בפגיעות מיניות. טיקטוק הפך להיכל עבור שיתופים מפי צעירים שעברו פגיעות מיניות – אין דרך אחרת להציג את זה. מפתיע כמה הטיקטוק הוא למקום מאוזן שיודע לעכל נושאים מורכבים, ועם זאת הוא גם הומוריסטי ונחוש לשינוי.

הסרטונים רבים שעוסקים בפגיעות מיניות מתחלקים לסוגים שונים של סרטונים. למשל, ישנם סרטוני "סטורי טיים" בהם הנער/ה מספר/ת על מה שקרה. כמו כן, יש אנשים רבים אשר מקדישים את עמוד הטיקטוק שלהם להעלאת מודעות.

יש גם טרנדים של ממש, כראוי לטיקטוק, אשר מזמינים נפגעים להשתתף בהם. למשל, טרנד המעודד את הנפגעים לא להסתתר ולפרסם את שמו ותמונתו של האנס, בזמן שברקע נשמעות המילים "Admit you did it, we all know you did It", (סרטונים בסגנון מצורפים בסרטון – מוזמנים להתבונן ולזכות בחוויית צפייה מעניינת ביותר). לעיתים קרובות נערה מעלה שיתוף על אונס שחוותה, והתגובות אומרות לה, "תחשפי את שמו של האנס", "פרסמי את התמונה שלו" או דברים בסגנון.

מהפכות מתחילות בטיקטוק

מוטיב זה של חשיפת האנס, ואי השתיקה מלמדת על תופעה חברתית שקורית ממש ברגעים אלו. ישנה תופעה מרגשת של הפיכת היוצרות בכל הקשור לתקיפות מיניות: הדור הצעיר בשל להביא את השינוי.

תהליכי המהפכה החלו עוד מהאשטג "מי טו" אשר הפך לסנסציה בה נשים (וגברים) שיתפו את הפגיעות המיניות שעברו, עבר בהאשטג "למה לא התלוננתי" שחשף קרעים במערכת הצדק, סטיגמות ותופעות נוספות, ועכשיו, ההווה של המהפכה מתחולל בידי בני הנוער שלנו, ואיך לא – בטיקטוק.

כאשר קורבן מכין סרטון טיקטוק, ישנו תהליך שלם שקורה. זה בעצם עיצוב נרטיב, הקורבן לוקח את הכוח והשליטה מחדש. הוא בוחר איך לספר את הסיפור שלו!

ומה קורה עם המתבגר/ת שלנו?

מעבר למטרת הסרטונים, שהיא קיום מהפכה חברתית, אפשר ללמוד מהם שיעור אישי בתור הורים. היקף הסרטונים בטיקטוק שחושפים חוויה של פגיעה מינית הוא רחב במידה מדאיגה. המון נערים ונערות משתפים את מה שעברו, וכמובן יש עוד חלק גדול שאינו משתף ומעלה לרשת.

זו עובדה: המון בני נוער נפגעו. זה קורה גם אצלנו בישראל, וזה קורה בבית הספר, ברחוב, בבית של החבר… אין טעם להכחיש שפגיעות מיניות הן תופעה רצינית ורחבת היקפים בקרב הנוער. אל לנו להתעלם מכך.

בתור הורים, אנחנו יכולים ליצור שיח עם המתבגרים שלנו על כך. אפשר ליזום שיחה בנושא, ולהעניק להם את התחושה שאנחנו מבינים את העולם שלהם. לשאול את המתבגר אם הוא נתקל בסרטונים מהסוג הזה בטיקטוק, לקיים דיון על מה שקורה סביבם, וכמובן, המטרה – להראות להם שאנחנו אוזן קשבת ושלא יהססו לשתף אותנו גם בנושא הזה. תוך כדי הזכרת הנושא, ואולי גם דרך דיבור על טיקטוק, אנחנו משדרים להם ששום נושא הוא לא מחוץ לתחום, ושאנחנו מקום בטוח עבורם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן