בריונות רשת: איזה רשתות חברתיות הן הגרועות ביותר?

רשתות חברתיות הן ה-מקום בו ילדים ונוער חווים בריונות רשת, בין אם אלה הסובלים ממנה או אלה המתנהלים בבריונות כלפי אחרים (או עדים לכך).  90% מאלה שעדים לבריונות ברשתות חברתיות מתעלמים מההתנהגות, עובדה מסמרת שיער !

בריונות מהי? לא רק בראש חוצות, גם מאחורי הקלעים..

כלומר, שליחת תשדורות אלקטרוניות כמו תמונות ומלים והיכולת של הבריון להגיע לקורבן בהתגנבות ובאנונימיות בדרכי און ליין. בניגוד לבריונות אמיתית בריונות און ליין יכולה להתקיים 24/7 בהסתמך על רשתות חברתיות, תוכנות למסרים מהירים, אימיילים, בלוגים ואתר בניגוד למפגשים פנים אל פנים.

עם התחזקות והתפשטות השימוש במגוון רשתות חברתיות (פייסבוק, סנאפצ'ט, טוויטר) בריונות רשת שכיחה היום יותר מאי פעם. בארה"ב לבד יש 150 אלף ילדים שבוחרים להישאר בבית בגלל הבריונות ונדמה שכל שבוע יש סיפור תורן בחדשות על ילד שהתאבד בגלל שחווה בריונות.

אבל בזמן שבריונות רשת היא התנהגות חדשה יחסית הרי שהבריונות עצמה אינה חדשה כלל. ההתעמרות הנפשית היא לחם חוק של בני נוער רבים מאז ומתמיד. קורבות חווים נזק נפשי ורגשי, תחושת דכאון, עצבנות, חששות, כעס והתנהגות אובדנית.

מצעד הבריונות – מה הם עושים

להלן מספר סוגי התנהגות שנכנסים כולם תחת הכותרת "בריונות רשת"

  • קללות – שימוש בשפה וולגרית ותקיפה או מריבה עם מישהו
  • הטרדה – שליחת הודעות בלתי פוסקת עם מסרים לא נעימים, פוגעים, ולא הולמים
  • אאוטינג – שיתוף בסודות של הקורבן וחלוקת מידע אישי בפורום ציבורי
  • חרם – הוצאת מישהו באופן מודע ומכוון מקבוצה ושיח אודותיו אחרי הוצאתו
  • התחזות – התחזות לאחר מתוך כוונה לפגוע במוניטין שלו, הזמנה להתקיפו או שיתוף מכוון במידע מפוברק אודותיו כדי לפגוע בו
  • הטרדה – מעקב אלקטרוני אחר מישהו ושליחת הודעות על מנת להטרידו, להפחידו ולאיים עליו

הרשתות הרעות ביותר

שתי הרשתות פייסבוק ואינסטגרם הן הגרועות ביותר מבחינת בריונות רשת.

פייסבוק – בריונות רשת קוראת שם גם למרות ירידה בשימוש בה בקרב בני נוער. מליונים עדיין גולשים שם ואחת הצורות הפופולאריות של בריונות היא העלאת הערות פוגעניות על תמונות סלפי של הקורבן ופתיחת מעגל מרושע כי נערים המעלים תמונות סלפי מחפשים בדיוק את הדבר ההפוך והוא חיזוק חיובי…

אינסטגרם – עליית רשת זו מציגה את תופעת ההאשטג "דרג אותי" ותחרויות יופי. בני הנוער, ולרוב בנות, מעלות תמונות של עצמן עם ההשטגים rateme, #hotornot#  כדי לקבל לייקים והערות חיוביות. באופן לא מפתיע הרבה הערות הן שליליות. על מנת להימנע מכך בני נוער רבים מגדירים את החשבון שלהם כפרטי.

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן