מהי הרשת המועדפת על ילדי העשירים? – על נוער ורשתות חברתיות 2015

סקר PEW מגלה עובדות מעניינות אודות שימושי הנוער בסושיאל ובטכנולוגיה (ארה"ב). היות שישראל מושפעת ביותר ממה שקורה שם ניתן להקיש רבות גם לגבי הנוער הישראלי.

רקע על הסקר: גילאי הדוח – 13-17 בקרב מדגם מייצג של 1060 בני נוער,בוצע באמצעות שאלוני און-ליין

חיבור

24% מהנוער הם און ליין בחלק הארי מהיממה. זאת תודות לכך שהם עם הסמארטפון שלהם.

92% מהנוער מחוברים כל יום (זה כולל את המורעלים שמחוברים 24/7..)

רק 6% מהנוער מדווחים שהם מתחברים רק פעם בשבוע!

שלטון המובייל

החיבור והבעלות על מכשירי סמארטפון הם דבר בולט מאוד, הגישה לאון ליין מתבצעת דרכו והוא חלק מרכזי מחייהם. רק ל 12% מצעירי ארה"ב אין סלולר.

מעניין לציין שלאלה שאין סלולר יש גם נטייה פחותה לגלוש לעיתים קרובות יותר.

שלוש הרשתות החברתיות המובילות

פייסבוק היא עדיין הרשת הפופולארית ביותר בקרב הנוער האמריקאי (71%) ואחריה אינסטגרם עם 52%. במקום השלישי סנאפצ'ט עם 41%.

מולטי צ'אנל – משתמשים ביותר מרשת אחת

נתון מעניין הוא ש 71% מהנוער משתמש במקביל במספר רשתות. בקרב אלו שמשתמשים רק ברשת אחת בולטת פייסבוק עם 66%, 13% משתמשים בגוגל פלוס, 13% באינסטגרם ו 3% סנאפטצ'ט.

תדירות בשימוש

מרבית הנוער עושה שימוש בתדירות הגבוהה ביותר בפייסבוק (41%), ואחר-כך אינסטגרם 21%, ובסנאפצ'ט 11%.

ההבדלים בין המינים

בנים מבקרים יותר בפייסבוק מאשר בנות – 45% מול 36% בהתאמה

בנות מבקרות יותר באינסטגרם מאשר בנים – 23% מול 17% בהתאמה

בנות מבקרות יותר בטאמבלר מאשר בנים – 6% לעומות 1% בהתאמה

ההבדלים בין הגילאים

גילאי 15-17 משתמשים יותר בפייסבוק לעומת חבריהם הצעירים יותר (44% לעומת 35% בהתאמה), ומשתמשים יותר בסנאפצ'ט לעומתם (13% מול 8% בהתאמה). טוויטר – 8% לעומת 3% בהתאמה.

הצעירים יותר בגילאי 13-14 עושים יותר שימוש באינסטגרם לעומת הנוער הבוגר : 25% מול 17% בהתאמה.

הקשר בין חתך סוציו-אקונומי לבין שימוש ברשת חברתית

סקר PEW מראה כי יש קשר מובהק בין רמת הכנסה משפחתית לבין סוג הרשת בה גולש הנוער. נוער ממשפחות של בתים פחות מבוססים גולשים משתמשים ברובם בפייסבוק: 49% לעומת 37% מחבריהם במשפחות מבוססות. (הכנסה של 50 אלף דולר ומעלה).

בני נוער ממשפחות מבוססות יותר עושים יותר שימוש בסנאפצ'ט וככל שעולה רמת ההכנסה הרשת הזו מתבססת יותר בקרב בני נוער ממשפחות אלה. ומה לגבי טוויטר – יש את אותו הדפוס. הנוער ממשפחות עשירות עושה בו הרבה יותר שימוש בהשוואה לבני נוער ממשפחות עם הכנסה ממוצעת ומטה.

הסמארטפון כסמל לשינוי בתקשורת ובהרגלי העברת מידע

עם האימוץ הטוטאלי של הסמארטפון השתנו גם הרגלי התקשורת בין בני הנוער והתקשורת העיקרית היא באמצעות הודעות טקסט. ל 88% מהנוער יש גישה לסמארטפון ומהם 90% מחליפים הודעות טקסט כדרך תקשורת. בן נוער ממוצע שולח ומקבל 30 הודעות ביום. (משום מה נדמה לי שבהשוואה לבני הנוער הישראלים מדובר בנוער מאוד דל בתקשורת..)

רשתות חברתיות – בנות שולטות, ובגיימינג – הבנים

לבנות יש דומיננטיות בשימוש ברשתות חברתיות לעומת הבנים והן עושות שימוש בפלטפורמות  סושיאל של ויז'ואל ומשתפות משם תוכן יותר מאשר בנים.

באינסטגרם 61% לעומת 44% בנות יותר מבנים

סנאפצ'ט 51% לעומת 31%

פינטרסט ודומיו 33% לעומת 11%

טאמבלר 23% לעומת 5%

הבנים עושים שימוש גדול יותר מאשר בנות בקונסולות משחק ומשחקי וידאו. (קונסולות משחק: 91% לעומת 70% בהתאמה, משחקי וידאו: 84% לעומת 59% בהתאמה).

משמעות הנתונים למשווקים

בהתייחס לנתונים ניתן לתכנן מהלכים שלוקחים בחשבון את ההבדלים בין המינים וחתכי הגיל השונים,שכן אין להתייחס לנוער כאל מקשה אחת. כמו כן מעניין לגלות את ההקשר הסוציו-אקונומי שמשפיע על שימושי הרשת.

ומה לגבי ישראל? סביר להניח שהשימושים דומים, המגמות הקורות בארה"ב מגיעות אלינו ובני הנוער מושפעים,כמונו, ממה שקורה שם. הנתון אודות ההבדלים בין המינים ודומיננטיות הבנות בסושיאל תופס גם בישראל להערכתי.

משמעות הנתונים להורים

דרכי התקשורת מאז שאנו היינו ילדים השתנו, כך שחבל יהיה (ולא יעיל) להטיף מוסר לנוער ולילדים שהם "מבזבזים" יותר מדי זמן מול המסך, או שהם לא מספיק איכותיים מכיוון שהם מתקשרים קצרות באמצעות המובייל.

מי שמודד מציאות עכשווית בכלים של פעם פשוט לא מבין איך העולם עובד.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן