האם טוהר בחינות בעידן הדיגיטל אפשרי? או: העתקות בבחינה בחסות הסושיאל

איך מעתיקים בבחינה בשנת 2015 בעידן הסושיאל ? תשאלו את שני תלמידי כיתה י' בבית הספר במרילנד. השניים, שהשתתפו בבחינה ארצית באנגלית (PARCC), הדליפו את השאלות בטוויטר לחבריהם, כך קרה בחודש שעבר.

מה שפעם היו פתקים הפך כיום בעולם הסושיאל למידע דיגיטלי אותו הילדים משתפים באמצעות פייסבוק, אינסטגרם  או טוויטר. וכאשר יכולות ההעתקה עולות כך עולים במקביל הניסיונות לחסום אותן.

ומה קרה למיודענו? ובכן הם נתפסו באמצעות תוכנה המנטרת ברשת מילות מפתח וביטויים.

אומנות ההעתקה בעידן הדיגיטלי

שימוש ברשתות חברתיות לצורכי העתקה היא דבר מוכר בקרב תלמידי ארה"ב שמשתמשים בהן לצורך הפצת שאלות בבחינות חשובות כגון SAT ו ACT מזה שנים.

אז איפה החידוש פה? גיל המעתיקים הולך ויורד ונעשה בו שימוש גם לצורך בחינות אחרות הנערכות לפי שיטת ה Common Core. ההעתקות לפיכך מאיימות לעוות נתונים חשובים למערכת החינוך, בבחינת להרעיד את אמות הסיפים של המערכת.

הסבר קצר: במרילנד היו נערכות בחינות הערכה במקצועות במתמטיקה  והבנת הנקרא באמצעות השיטה הישנה (כלי כתיבה וגיליון בחינה נייר) וזאת במהלך שבועיים מדי אביב.

לאחרונה עברו בתי הספר במרילנד ,מחוז קולומביה ועוד 10 ארצות שאימצו את ה Commone Core פירושו שגרסת הנייר לבחינה עוד קיימת אבל מרבית בתי הספר עושים שימוש בגרסת האון-ליין שלה במהלך החודש.

בתי ספר עם מספר מחשבים מוגבל יכולים לתת לפיכך לתלמידים להשתתף בבחינה בכפוף למגבלת מספר המחשבים הקיים ולא לפי תאריך בחינה בודד.

עם כל כך הרבה משתנים בעניין הזה, אין פלא שבעיית האבטחה בנושא הפכה לאתגר של ממש.

השאלות בבחינה – תוכן ויראלי

ג'סי קומרט, דובר הגוף האחראי על בחינות ההערכה למוכנות לקראת לימודים בקולג', PARCC, מדווח שנמצאו יותר מ 70 מקרים בשש מדינות ברחבי המדינה בהם סטודנטים שיתפו את הבחינה ברשתות החברתיות.

PARCC מסתייעת לצורך איתור שיתופים אלה ברחבי הרשת באמצעות חברה המפעילה תוכנה מיוחדת. התוכנה מאתרת מילות מפתח וביטויים בסושיאל ובעמודי רשת כדי לעלות על שיתופים אסורים אלה.

החברה,כאמור, תפסה את שני התלמידים ממרילנד. השאלות ששותפו הורדו מהשאלון האון-לייני תוך שעה מגילויין. ומה קרה לתלמידים הסוררים? ובכן אין מדיניות "כלל אצבע"  לגבי הנושא בארה"ב וההחלטה תלויה בבית הספר הספציפי בכל מקרה.

במקרה אחר תלמיד שיתף צילום של שאלה בבחינה בטוויטר בו הייתה פסקה שכללה שם של יצירה ספרותית ממנה נלקחה. היא צוייצה מחדש ((retweet  ואף זכתה בשלושה פייבוריטים!

לומדים
נוער בעידן הסושיאל: משתפים תוכן לימודי ושאלוני בחינות

 

מספר סטיבן פריסטר, בכיר במחוז קרול, חבר דירקטוריון החינוך במדינה:"התלמידים משקיעים רבות בבחינות ובהכנת שיעורי בית וההעתקות מצד כאלה שמעוניינים להשקיע פחות בבחינה מרגיזות ביותר". והוא ממשיך:"תלמידים כאלה מטילים רפש על ציבור תלמידים שלם באותו בית הספר ואיזור".

התוכנה לאיתור העתקות בעין הסערה

קיומה של מערכת ניטור במיוחד לצורכי איתור העתקות באמצעות שיתוף תוכן אסור בסושיאל התגלתה לאחרונה כשנויה במחלוקת בניו-ג'רזי, כאשר הורים טענו שהמערכת חודרת לפרטיות ילדיהם ומחטטת בפרטיהם האישיים.

מנגד, PARCC טענו שאין מדובר בהפרת הפרטיות של התלמידים והם פועלים רק לטובת מטרת טוהר הבחינות. בנוסף, ציינו כי שיתוף שאלות הבחינה בסושיאל הוא עבירה על זכויות קניין רוחני. "אנו מחפשים ביטויים המעידים על העתקה ולא מחטטים במידע האישי של התלמידים," הסביר סטיב אדיקוט, סגן הנשיא של חברת Caveon המנטרת.

מה דינו של טוויט עברייני?

כאשר מנוטר פוסט כזה באמצעות התוכנה החברה מנסה לקבוע היכן מתגורר התלמיד ולהודיע על כך לרשויות באותה המדינה. במרבית המקרים,אומר קונרטי מרטין, מוריד התלמיד בעצמו את הפוסט. במקרים האחרים בהם לא ניתן לזהות את מעלה הפוסט, פונה החברה לחברות עצמן, כגון טוויטר, בבקשה מהן להסרת הפוסט.

תופעה מעניינת: חלק מהפוסטים העבריינים הועלו על ידי מבוגרים, כולל מורה אחד שעשה ריטוויט לפריט מבחינה ששותף ברשת! המורה מתגורר במדינה בארה"ב שאינה משתמשת ב PARCC.

אדם מנדלסון, דובר התאחדות גוף החינוך של מדינת  מרילנד, איגוד המייצג את מרבית המורים במדינה, גורס שבניגוד למה שמטריד את פירסון, ט והר בחינות, הרי שאת המורים מטריד הפיכתם למטרה.

מסביר מנדלסון, "צריכה להיות שקיפות מלאה לגבי המידע המנטור, כיצד מנוטר ומה עושים במידע הנאסף. אנו גם מודאגים לגבי שימוש באיסוף המידע והכוונתו כנגדנו כאמצעי משמעת נגד מורים."

נשיא וועד ההורים הארצי, רי ליאון, אומר שהוא אינו מאשים את פירסון המנטר העתקות ברשת, גם אם מדובר בסיכון המידע האישי והבעלות עליו בקרב הילדים. הוא מציין שמורים המנסים לשמור על טוהר הבחינות אינם יכולים לבדוק בסורק מתכות אם אותו תלמיד מחזיק סלולר. ולכן יש לפירסון הזכות להיות מודאג לגבי טוהר הבחינות, כי ברור שהמורים לא יכולים למנוע ב 100% העתקות ולוודא שאין סלולר בחדר הבחינה. אני לא יכול להעלות על דעתי שיפסלו סעיף בבחינה בגלל ששאלה שותפה בטוויטר".

העתקות בבחינות – נזק כספי

"כתיבת שאלה אחת בבחינה באנגלית עשויה לעלות כ 15 אלף דולר היות כי היא מושתת על מחקר, ומצריכה שרשרת בדיקות ובקרות", לדברי קונרטי-מרין. "כאשר חברת הבחינות חושדת בהעתקה והפצה של שאלה היא עלולה לפסול שאלה זו בבחינה."

שפר, מחברת FairTest, אומר כי "פירסון המנטר העתקות קרוב לוודאי שימצא רק חלק קטן מהשיתופים של סטודנטים. זאת כי הם משתמשים גם בקבוצות סגורות בפייסבוק, קבוצות אימייל או מגלים את שאלות הבחינה דרך הודעות סמס. אני סבור שזהו רק קצה הקרחון."

תוצאות PARCC שייחשפו רק בסתיו הקרוב הן בעלות חשיבות עצומה גם לתלמידים וגם למורים. תלמידי כיתה י' חייבים לעבור אותה על מנת לעלות כיתה. למורים מתוכננת הבחינה לשמש כחלק ממשוב על המקצועיות שלהם.

מקור הכתבה:

http://www.baltimoresun.com/news/maryland/education/bs-md-test-cheating-20150322-story.html#page=1

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן